Newsletter Ianuarie 2022

Proiect „Reușim Împreună!”

Număr de referință: 2020-EY-PICR-0002

Promotorul de proiect: Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională Botoșani

Data de începere a proiectului: 01.10.2021

Data de încheiere a proiectului: 30.09.2022

PROGRAMUL DE EDUCAȚIE, BURSE, UCENICIE ŞI ANTREPRENORIATUL TINERILOR ÎN ROMANIA FINANŢAT PRIN GRANTURILE SEE 2014-2021

Proiecte naționale de cooperare în parteneriat în domeniul incluziunii copiilor romi în școală

CONSORȚIU format din:

COORDONATOR: PP: CJRAE BT (Centrul Județean pentru Resurse și Asistență Educațională Botoșani)

ȘCOLI PARTENERE:

P1: Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Dorohoi

P2: Liceul „Ștefan D. Luchian” Ștefănești

P3: Școala Gimnazială ”Nicolae Călinescu” Coșula

P4: Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani

P5: Școala Gimnazială Nr.1 Albești

În data de 01 octombrie 2021, CJRAE Botoșani, în calitate de PP, în consorțiu cu cele 5 școli partenere din județul Botoșani, a început implementarea proiectului Reușim Împreună!, nr. 2020-EY-PICR-0002.

Implementarea a debutat sub auspicii mai puțin favorabile, având în vedere restricțiile existente în toamna anului 2021, din cauza pandemiei.

Impedimentele inițiale au fost în cele din urmă depășite, cele două săptămâni de vacanță inopinată, menite să aplatizeze numărul de cazuri de coronavirus, au fost și un respiro pentru echipa de proiect și pentru parteneri, pentru a pune la punct ultimele detalii legate de calendarul proiectului.

Pe 15 noiembrie 2021, ora 14, Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională (CJRAE) Botoșani a lansat, luni, într-o conferință derulată prin Google Meet, proiectul „Reușim împreună!”, menit să stimuleze integrarea socială a elevilor romi din cinci școli din județul Botoșani.

Proiectul s-a bucurat de o diseminare optimă în presa locală, fiind publicate comunicate de presă pe site-urile de știri cu cea mai bună acoperire din județ:

https://stiri.botosani.ro/stiri/educatie/proiect-pentru-integrarea-romilor-derulat-in-cinci-scoli-din-judet.html

http://actualitateabotosaneana.ro/comunicat-de-presa-reusim-impreuna/

https://www.botosaneanul.ro/stiri/reusim-impreuna-proiect-dedicat-copiilor-romi-din-cinci-scoli-botosanene/

Consecutiv lansării proiectului în conferința online, au urmat lansări ale proiectului în fiecare școală partener, în regim hibrid (atât fizic, cât și online):

  • 19 .11.2021, ora 12, lansare proiect P3 – Școala Gimnazială „Nicolae Călinescu” Coșula

  • 25.11.2021, ora 13, lansare proiect P1, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Dorohoi

  • 25.11.202, ora 14:30, lansare proiect P4, Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani

  • 26.11.2021, ora 10, lansare proiect P2 – Liceul „Ștefan D. Luchian” Ștefănești

  • 26.11.2021, ora 10, lansare proiect P5 – Școala Gimnazială nr. 1 Albești

În data de 7 decembrie 2021, ora 14, a avut loc o întâlnirea de lucru a proiectului organizată de către coordonatorul de proiect, prof. consilier Carmen-Daniela Voinea, cu membrii echipei de implementare a proiectului, pe google meet.

S-a discutat despre cum au decurs conferințele de lansare a proiectului, documentele de transmis, activitățile viitoare care trebuie realizate conform calendarului de activități.

Pe 17 decembrie 2021 a mai avut loc un pas important în implementarea proiectului: publicarea anunțului pentru selecția GT (cadre didactice, părinți și elevi).

În luna ianuarie s-au selectat grupurile țintă pentru desfășurarea activităților de proiect.


Newsletter Martie 2022

Proiect „Reușim Împreună!”

Număr de referință: 2020-EY-PICR-0002

Promotorul de proiect: Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională Botoșani

Data de începere a proiectului: 01.10.2021

Data de încheiere a proiectului: 30.09.2022

PROGRAMUL DE EDUCAȚIE, BURSE, UCENICIE ŞI ANTREPRENORIATUL TINERILOR ÎN ROMANIA FINANŢAT PRIN GRANTURILE SEE 2014-2021

Proiecte naționale de cooperare în parteneriat în domeniul incluziunii copiilor romi în școală

CONSORȚIU format din:

COORDONATOR: PP: CJRAE BT (Centrul Județean pentru Resurse și Asistență Educațională Botoșani)

ȘCOLI PARTENERE:

P1: Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Dorohoi

P2: Liceul „Ștefan D. Luchian” Ștefănești

P3: Școala Gimnazială ”Nicolae Călinescu” Coșula

P4: Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani

P5: Școala Gimnazială Nr.1 Albești

Formare cadre didactice

Primăvara anului 2022 a fost una marcată de numeroase activități și evenimente în cadrul proiectului „Reușim împreună!”.Activitatea de formare a cadrelor didactice a debutat în luna februarie și a constituit un veritabil maraton, cu trei module de formare. Formarea derulată cu cadrele didactice a purtat nota distinctiva a viziunii experților CJRAE Botoșani, implicați în realizarea suportului de curs

Activități elevi

Activitățile cu elevii s-au desfășurat cu o ritmicitate lunară, fiecare lună fiind un prilej pentru pentru elevii din școlile partenere să descopere și să exerseze virtuțile toleranței, deschiderii față de alte culturi. Elevii romi au învățat să cunoască și să sărbătorească valorile culturii lor, să împărtășească cu ceilalți bucuria de a fi diferit, dar nu marginal.Prin activitatea „Învățăm Bunăvoința”, desfășurată în luna februarie, elevii au refăcut în sens invers drumul de la excludere la acceptare și bunătate. În spirit renascentist, omul nu se naște bun sau rău, bunăvoința și reavointa sunt învățate. Unde altundeva se pot dezvăța elevii de răutate și pot învăța importanța bunăvoinței, decât în școală și în proiecția acesteia în comunitate?

În luna martie, elevii din cele cinci școli partenere au descoperit în cadrul activității „Îmi pasă de tine” că eliminarea discriminării începe cu aproapele de lângă tine, că orizontul îndepărtat al idealismului unei lumi mai incluzive devine realitate cu fiecare gest mărunt pe care îl facem pentru omul de lângă noi.

Newsletter Aprilie 2022

Proiect „Reușim Împreună!”

Număr de referință: 2020-EY-PICR-0002

Promotorul de proiect: Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională Botoșani

Data de începere a proiectului: 01.10.2021

Data de încheiere a proiectului: 30.09.2022

PROGRAMUL DE EDUCAȚIE, BURSE, UCENICIE ŞI ANTREPRENORIATUL TINERILOR ÎN ROMANIA FINANŢAT PRIN GRANTURILE SEE 2014-2021

Proiecte naționale de cooperare în parteneriat în domeniul incluziunii copiilor romi în școală

CONSORȚIU format din:

COORDONATOR: PP: CJRAE BT (Centrul Județean pentru Resurse și Asistență Educațională Botoșani)

ȘCOLI PARTENERE:

P1: Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Dorohoi

P2: Liceul „Ștefan D. Luchian” Ștefănești

P3: Școala Gimnazială ”Nicolae Călinescu” Coșula

P4: Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani

P5: Școala Gimnazială Nr.1 Albești

Aprilie a fost „Sărbătoarea ROMului”, în care participanții la activitățile desfășurate în școli au înțeles că asemănările dintre oameni sunt mai mari decât diferențele, iar celebrarea specificului unei culturi, minorități este o sărbătoare a umanității, în ansamblul ei.

Newsletter Iunie 2022

Proiect „Reușim Împreună!”

Număr de referință: 2020-EY-PICR-0002

Promotorul de proiect: Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională Botoșani

Data de începere a proiectului: 01.10.2021

Data de încheiere a proiectului: 30.09.2022

PROGRAMUL DE EDUCAȚIE, BURSE, UCENICIE ŞI ANTREPRENORIATUL TINERILOR ÎN ROMANIA FINANŢAT PRIN GRANTURILE SEE 2014-2021

Proiecte naționale de cooperare în parteneriat în domeniul incluziunii copiilor romi în școală

CONSORȚIU format din:

COORDONATOR: PP: CJRAE BT (Centrul Județean pentru Resurse și Asistență Educațională Botoșani)

ȘCOLI PARTENERE:

P1: Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Dorohoi

P2: Liceul „Ștefan D. Luchian” Ștefănești

P3: Școala Gimnazială ”Nicolae Călinescu” Coșula

P4: Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani

P5: Școala Gimnazială Nr.1 Albești

Activități cu părinții

În lunile mai, iunie părinții au învățat în cadrul activităților desfășurate să valorizeze diferențele, ca elemente definitorii ale personalității fiecărui copil.

Activitatea A1 - „E dreptul meu să fiu diferit” a abordat dintr-o perspectivă idiografică dezvoltarea fiecărui copil, a ajutat părinții să înțeleagă dinamica stării emoționale le vârsta copilăriei și cum să prioritizeze satisfacerea nevoilor avute de copii. Relația părinte - copil a fost descrisă în activitățile desfășurate de către școlile partenere prin clasicul principiu al acțiunii și reacțiunii: orice acțiune a părintelui în relație cu copilul determină la acesta din urmă o reacție egală.

Activitatea A2 - „Construim împreună” a fost un prilej pentru părinți să exerseze cooperarea în construirea unei lumi mai bune, să facă din comunitatea lor o casă în care marginalizarea, etichetarea din cauza culorii pielii, religiei, statutului social sunt doar amintiri urâte din trecut. Cultura romilor a devenit mai vizibilă prin promovarea unor informații inedite despre specificul acesteia, cel puțin pentru o parte din participanți: cromatica steagului internațional al romilor și simbolistica acesteia, locul romilor în eșafodajul european.

În urma participării la activitatea, A3 - Drepturi și responsabilități, părinții romi și neromi au conștientizat că drepturile omului nu sunt opționale, iar piatra de temelie pe care sunt construite aceste drepturi este toleranța față de oamenii diferiți de noi, precum și obligația asumată de fiecare membru al societății să lupte pentru drepturile celor asupriți.

Activități cu elevii

Activitatea extracurriculară B1 - Minți deschise a fost desfășurată de către școlile partenere în luna iunie prin următoarele ateliere: „Învățăm BunăVoința!”, „Îmi pasă de tine”, „Sărbătoarea ROmului”, „Cercul prieteniei”. Între scopurile urmărite de acestea, amintim: prevenirea violenței și rezolvarea conflictelor în mediile multiculturale, eliminarea judecăților și stereotipurilor, cunoașterea obiceiurilor și tradițiilor legate de etnia romă, promovarea diversității ca valoare a comunității internaționale, sensibilizarea copiilor și a părinților cu privire la conviețuirea echilibrată, armonioasă, într-un mediu multicultural. Elevii au confecţionat pliante şi felicitări specifice Zilei romilor și le-au distribuit trecătorilor din preajma şcolii; au învățat dansuri populare specifice fiecărei etnii; au realizat scenete care valorifică tradițiile romilor; au folosit metafore vizuale pentru ilustrarea virtuții bunăvoinței; au organizat dezbateri pentru a clarifica locul romilor în societate; și-au dezvoltat stima de sine în urma cunoașterii propriei istorii.

În activitatea B1 - „Diversitate culturală și dialog” - Copacul diversității elevii au vizionat povești aparținând de cultura romă și din alte culturi, au aprofundat conceptul de diversitate culturală și au construit un copac al diversității, un colaj format din numele elevilor, asociate cu calitățile acestora.

Luna iunie a marcat intrarea în linie dreaptă pentru pregătirea taberei de vară „Comunitatea inimii mele” și definitivarea ultimelor detalii legate de aceasta.

Newsletter August 2022

Proiect „Reușim Împreună!”

Număr de referință: 2020-EY-PICR-0002

Promotorul de proiect: Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională Botoșani

Data de începere a proiectului: 01.10.2021

Data de încheiere a proiectului: 30.09.2022

PROGRAMUL DE EDUCAȚIE, BURSE, UCENICIE ŞI ANTREPRENORIATUL TINERILOR ÎN ROMANIA FINANŢAT PRIN GRANTURILE SEE 2014-2021

Proiecte naționale de cooperare în parteneriat în domeniul incluziunii copiilor romi în școală

CONSORȚIU format din:

COORDONATOR: PP: CJRAE BT (Centrul Județean pentru Resurse și Asistență Educațională Botoșani)

ȘCOLI PARTENERE:

P1: Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Dorohoi

P2: Liceul „Ștefan D. Luchian” Ștefănești

P3: Școala Gimnazială ”Nicolae Călinescu” Coșula

P4: Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani

P5: Școala Gimnazială Nr.1 Albești

Luna iulie a fost una efervescentă, în care activitățile de proiect desfășurate până la momentul respectiv au culminat cu perla coroanei: școala de vară "Comunitatea inimii mele".

Școala de vară a avut loc în perioada 12 - 31 iulie 2022 la tabăra „Codrii de aramă” de la Agafton, județul Botoșani, sub coordonarea profesorilor consilieri Emilia Țipirigan și Iulia Turinovici. Au participat 200 de elevi, romi și neromi, din cele cinci școli partenere.

Serialul "Comunitatea inimii mele" a avut trei episoade, încheiat cu un "VA URMA..." dorit de elevii care au participat la tabără:

  • „Episodul” 1: 12 - 16 iulie 2022 - 80 de elevi romi și neromi de la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Dorohoi și Liceul „Ștefan D. Luchian” Ștefănești.

  • „Episodul” 2: 12 - 23 iulie 2022 - 60 de elevi romi și neromi de la Școala Gimnazială „Nicolae CălinescuCoșula și Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani.

  • „Episodul” 2: 26 - 30 iulie 2022 - 60 de elevi romi și neromi de la Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani și Școala Gimnazială Nr. 1 Albești.

Activitățile din tabără au stat sub semnul cooperării, al demantelării stereotipurilor de proximitatea celuilalt, al jocurilor inedite de (auto)cunoaștere și a „misiunilor” pe care elevii le-au avut de îndeplinit.

Fiecare zi de tabără a venit cu provocările ei. Prima zi a propus elevilor căutarea răspunsului la întrebare "Cine sunt eu?", printr-un evantai de exerciții și jocuri:

A doua zi a deplasat interogația identitară de la introspecție la acțiune, "Cine sunt eu?" a devenit "Ce pot să fac?"

În ziua a treia, elevii au vizitat leagănul poeziei românești, Ipoteștiul, unde au învățat mai multe despre ce înseamnă cultura și să respecte regulile de comportament într-o societate diversă.

Elementele comune ale culturii rome și române au fost explorate în ziua a patra, prilej cu care elevii au realizat colaje ce au transmis un mesaj comun.

Fuziunea culturală începută cu o zi mai devreme s-a cristalizat în posterele, afișele realizate pe tema "Comunitatea inimii mele".